אבטיח – ערכים תזונתיים וסגולות ריפוי

ולקינוח….. אבטיח Watermelon

אין כמו אבטיח קר לרענן את הגוף בחום הקיץ.

לאבטיח יצא שם של: מים וסוכר. האמנם? – ממש לא!

אכן מכיל 92% מים אך הוא גם בעל ערכים תזונתיים וסגולות ריפוי.

טעמו: מתוק.

אנרגיה: מטהר חום. מקרר.

האיברים עליהם הוא משפיע: לב, קיבה, כבד, כליות ושלפוחית שתן.

ערכים תזונתיים: עשיר בויטמינים, מינרלים ונוגדי חמצון.

אשלגן, ויטמין A  (בצורת בתא קרוטן) ויטמין C, ויטמינים מקבוצת B , ברזל, מגנזיום, סידן, ליקופן (יותר מכל ירק ופרי אחר), זרחן, ציטרולין (חומצה אמינית) ועוד.

קלוריות: מכיל מעט.

חלקים אכילים: לא רק הבשר האדום של האבטיח אכיל אלא גם הקליפה הלבנה (הקרובה יותר לבשר האדום ולא לקליפה הירוקה בשל ספיגת רעלי ההדברה בעיקר בחלק החיצוני של הקליפה), והגרעינים שנחשבים לבריאים ומזינים מאוד.

רפואה סינית: מחזק Yin, מטהר חום, מקרר, משתן.

פעילות רפואית: משתן, נוגד דלקת, מקרר, תומך בריריות הקיבה, מפחית תופעות אלרגניות הקשורות עם מערכת הנשימה, תומך בחילוף חומרים, תומך בתפקודי הכבד. מפחית את הסיכון להשמנה ותמותה כוללת, מעלה את האנרגיה ולכן גם בעל השפעה על מצב רוח ירוד ודכאון, תומך בעור ושיער בריאים.

יעיל לטיפול בפתולוגיות מערביות כמו:

יתר לחץ דם, כולסטרול, סכרת, מחלות כלי דם ולב, אבנים בכליות, דלקות בדרכי שתן, בצקות, סכרת, בעיות מעיים,  קוליטיס, עצירות, כוויות ובעיות עור (לרבות פטריות), דלקת גרון, כיבים (פה, קיבה ומעיים).

מערכת חיסון: נמצא כי הסיכוי לחלות נמוך יותר בקרב אנשים שצורכים כמות גדולה של חומרים מזינים מסוימים, אחד מאלה הוא ויטמין C המצוי גם באבטיח במינון גבוה. כמו כן, אבטיח מכיל חומצת אמינו L-citrulline שמומרת בכליות לארגינין שהוא חומר התומך במערכת החיסון.

יתר לחץ דם: במחקר שפורסם על ידי American Journal of Hypertension נמצא כי מיצוי אבטיח הינו בעל השפעה מווסתת על לחץ הדם.     * מומלץ לשתות מספר כוסות של מרתח קליפות יבשות של אבטיח (ליבש באופן טבעי בשמש), לאורך היום.

מחלות לב: תזונה עשירה בליקופן עשויה לסייע בהגנה ומניעה מפני מחלות לב. נמצא כי אבטיח מכיל את הכמות הגבוהה ביותר של ליקופן מבין כל הירקות והפירות.

סרטן: אבטיח עשיר בויטמין C  שנחשב לנוגד חמצון חזק ועל ידי כך יכול להקטין סיכון לחלות בסרטן. מחקרים מצאו כי גם הליקופן הינו בעל השפעה אנטי סרטנית, בעיקר בהקשר עם סרטן הערמונית.

מערכת העיכול: תכולת המים והסיבים התזונתיים שהאבטיח מכיל תומכים בעיכול קל יותר ויעילים  למי שסובל מעצירות. האבטיח יעיל גם בטיפול של קוליטיס, כיבים (פה, קיבה, מעיים). תומך בריריות הקיבה.

* מרתח של קליפות יבשות של אבטיח (ליבש באופן טבעי בשמש). לשתות מספר כוסות לאורך היום.

תהליכים ביוכימיים: אבטיח מכיל כולין (ויטמין מקבוצת B), שהינו מרכיב חשוב בהתפתחות המוח ופעילות מערכת העצבים שלנו. הוא חשוב בפעולות שונות כמו: שינה, זכרון, תהליכי חשיבה ולמידה. מהווה מרכיב חשוב בממברנת התא. תומך בכבד ובהובלת שומנים חיוניים מהכבד לרקמות הגוף וחיוני לפעולת השרירים.

נוגד דלקת: האבטיח משתן ולכן יעיל מאוד לניקוי הכליות וטיפול בשלפוחית השתן.

נמצא שהוא יעיל גם לטיפול בדלקות כרוניות אחרות היות ומכיל חומרים cucurbitacin E ו- tripterpenoid המפחיתים את פעילות האנזים cyclooxygenase המעורר את הדלקת והכאב.

* מרתח של הגרעינים והקליפה (לאחר שיובשו באופן טבעי בשמש).

יעיל לטיפול גם באבנים בכליות.

כאבי שרירים: חוקרים סבורים כי יש קשר בין חומצת האמינו L-citrulline (המצויה באבטיח ובעיקר בקליפה) לבין הפחתת כאבי שרירים בפעילות מאומצת בקרב ספורטאים, וכיום האבטיח ומיץ אבטיח נחשב לחלק מתפריט התזונה של ספורטאים.

 

באמת שאין כמו אבטיח!

מאת: אורית מנשה

שתפו

מאמרים ומחקרים נוספים

תרצו לקבל תכנים ועדכונים
של הקרן על שם משפחת מנשה?

השאירו כאן את כתובת המייל שלכם והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן