השפעות העיכול על איכות החיים / פוקה ישראל

(במסגרת שיתוף הפעולה של הקרן על שם משפחת מנשה עם < a href="https://greenmarks.co.il/">פוקה ישראל, אנו שמחים להביא בפניכם את התוכן שלהלן.)

השפעות העיכול על איכות החיים

תהליך העיכול נחשב לתהליך הפיזיולוגי הכי חשוב בגוף האדם. זאת מכוון שתהליך זה מכין את האוכל והשתייה שאנחנו צורכים להיספג בצורה אופטימלית בתאים להם הוא מיועד על ידי מערכות משוכללות הפועלות בגופנו. כשתהליך העיכול אינו בריא, הגוף לא יכול לקבל את הערכים התזונתיים שהוא צריך כדי להפעיל את עצמו בצורה תקינה. לכן, למערכת העיכול שלנו ובריאותה חשיבות עליונה והשפעה רבה על מערכת הגוף שלנו.

 

מערכת העיכול ומשקל

תפקידה הבסיסי ביותר של מערכת העיכול הוא פירוק מזון לגורמיו והפנייתם למקומות שונים בגופנו על פי הצורך. לכן, אם מערכת העיכול אינה פועלת כראוי יכול לקרות מצב בו המזון לא מפורק דיו והנוטריינטים שבו לא יכולים להיספג בגוף כמו שצריך. מקרה כזה גם עלול להוביל למצב בו גופנו לא יכול להיפטר מהפסולת וזאת נצברת במערכת העיכול ופוגעת עוד יותר בתפקודה הבריא. כל אלו יכולים לגרום לעלייה במשקל ולהקשות משמעותית על ירידה במשקל כמו גם להוביל לנפיחות, עצירות ועוד. ניקוי רעלים שכולל מיץ אלוורה ושינוי הדרגתי בתזונה יכולים להוות פתרון יעיל ביותר במצבים כאלו (עוד טיפים בעמוד 9).

 

מערכת העיכול ומערכת החיסון

בין 70-80% מתאי מערכת החיסון של האדם נמצאים במעי שלנו. חיידקי המעי עוזרים למערכת החיסון לדעת מתי לתקוף וירוסים ומתי לא. חיידקי המעי בעצם עובדים בסינרגיה עם תאי מערכת החיסון כדי להגן על הגוף מפני מחלות. בריאות אוכלוסיית חיידקי המעי קשורה קשר הדוק עם מערכת העיכול ובריאותה ולכן לתהליך עיכול בריא השפעה רבה על החוזק החיסוני שלנו. בנוסף, גופנו זקוק לאנרגיה על מנת להילחם בנגיפים, אנרגיה זו מגיעה מפירוק האוכל על ידי מערכת העיכול והפניית הנוטריינטים השונים למקומם בגוף.

 

מערכת העיכול ובריאות העור

מערכת העיכול אחראית על בריאות העור במספר דרכים. הראשונה, מערכת העיכול אחראית על פירוק האוכל אל ערכיו התזונתיים החיוניים לבריאות העור וספיגתם בתאים והאיברים הנכונים. השנייה, כשמערכת העיכול לא נפתרת מפסולת ורעלים ביעלות אלו יכולים להיספג בגופנו ולהופיע על העור כפצעונים ואפילו אקנה. השלישית, מערכת עיכול שלא עובדת כראוי היא בדרך כלל במצב של חום יתר, חומציות ודלקתיות. אלו מתבטאים בבעיות עיכול כמו כיבים, תסמונת המעי הרגיז, נפיחות ועוד אבל גם יכולים להתבטא על העור שלנו כפצעונים, רוזציאה, פזוריאזיס ואקנה. בנוסף, אוכלוסיית החיידקים על עורנו היא השנייה בגודלה בגוף האדם (אחרי אוכלוסיית חיידקי המעי). זה אומר שחוסר איזון במערכת העיכול ואוכלוסיית חידקיי המעי יכולים לגרום לחוסר איזון גם באוכלוסיית חיידקי העור. במצבים אלו אנו עלולים לחוות עודף/חוסר התחלפות תאי עור ועודף/חוסר יצירת שמן הסבום. לצריכה של אוכל נקי וקירור עודף חום במערכת העיכול והעור יכולים השפעה משמעותית על בריאות העור.

 

תפקוד קוגניטיבי ומצב הרוח

לא פעם אנחנו שומעים מונחים כמו ״להקשיב לתחושות הבטן״ שמתקשרים לקבלת החלטות. אלו מתארים את הבטן שלנו כמו ״מוח שני״ ולא במה בכך. מחקרים מראים שלחוסר איזון במגוון חיידקי המעי יש השפעה על מצב הרוח שלנו ועל איך שהמוח שלנו מעבד נתונים הקשורים ברגשות, טעמים, צלילים ומגע. יותר מכך, היום ידוע שיש קשר בין בריאות מערכת העיכול וחיידקי המעי למצבים כמו חרדה ודיכאון ואולי אפילו בעיות כמו אוטיזם וכאבים כרוניים. מחקרים אלו נשענים על הידע שהמיקרוביום האנושי מתקשר עם המוח דרך מערכת העצבים ולכן כשאינו מאוזן קצרים בתקשורת זו עלולים לקרות. כאשר מערכת העיכול וחיידקי המעי שלנו בריאים אנחנו נוטים להיות שמחים יותר ולתקשר בקלות יותר עם סביבתנו.

שתפו

מאמרים ומחקרים נוספים

תרצו לקבל תכנים ועדכונים
של הקרן על שם משפחת מנשה?

השאירו כאן את כתובת המייל שלכם והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן