מהי רפואה סינית

מהי הפילוסופיה של הרפואה הסינית?
מהו הסוד לחיים טובים ובריאים? ומדוע הסינים מקפידים לבקר את הרופא גם ובעיקר כשהם בריאים?

הרפואה הסינית היא רפואה עתיקה וקדומה עם פילוסופיה עמוקה, שעברה מאב לבן, מדור לדור. מקורה של רפואה עתיקה זו בתורת הטאואיזם העתיקה שהתפתחה בסין לפני למעלה מ- 3,000 שנה. זוהי רפואה הרואה את האדם כחלק מהיקום, כחלק מהטבע ולכן, לא רק שהאדם משפיע על הטבע אלא גם מושפע ממנו. האדם הוא מיקרוקוסמוס של המקרוקוסמוס והמשמעות היא שכל התהליכים הקיימים והמתקיימים בטבע וכל הכוחות הפועלים בטבע וביקום, מתקיימים, קיימים ומשתקפים בגוף האדם. בהבנת מחזוריות הטבע והיקום, הבינו הסינים את מחזוריות גוף האדם, וכי אי ציות והפרה של “כללי הטבע” על ידי האדם באורח החיים היומיומי, תזונה והתנהגות, עשויים למעשה להביא להופעת מחלות – מה שמהווה למעשה את הסוד לחיים טובים ובריאים.

על פי הרפואה הסינית העתיקה, האדם צריך שיהיה מטופל לאורך כל השנה, גם ובפרט בעתות בריאות ולא רק בעתות מחלה. יש המשווים ביקור רופא רק בזמן מחלה כחפירת באר מים כאשר האדם צמא. הטיפול הרפואי צריך להיות מלווה בהבנה של “התנהגות” היקום והשתקפותו באדם. הבנה שהאדם הוא כמעין ציר המחבר בין השמיים לארץ, והקשר ביניהם אסור שינותק. יש להבין ולהתייחס לא רק לאנרגיה של האדם אלא גם לאנרגיות השמיימיות של היקום, האנרגיות הקוסמיות שלו. למועד לידתו של האדם, לאלמנטים המאפיינים אותו (אש, אדמה, מתכת, מים, עץ), לנקודות החוזק המולדות והטבעיות שלו וגם לנקודות החולשה.

אם ארחיב כאן בהיבט ‘תורת הקבלה’, שלטעמי האישי, “מתיישבת” בהרמוניה עם הפילוסופיה של הרפואה הסינית העתיקה, הרי שיש לומר, כי על המטפל להבין את התהליכים הנראים והתהליכים הנסתרים, באדם וביקום. להבין את מהות האדם ונפשו. להבין את האופי הייחודי של הנשמה שלו ואת תפקידה בגלגול הנוכחי עלי אדמות.

המטרה של הרפואה הסינית העתיקה היא לשמור על האיזון של הגוף והנפש. איזון של האדם בתוך המרחב העצום של היקום, בהתאמה לכללי הטבע. לשמור על איזון של שני הכוחות המנוגדים והמשלימים זה את זה: YIN ו- YANG (אלה כוחות המבטאים את הניגודיות והיחסיות המתקיימים בכל דבר ביקום בכלל ובגופנו בפרט. כשם שאין טוב בלי רע, אין YIN ללא YANG וההיפך); איזון של התהליכים בגוף; איזון של האנרגיה; ואיזון של מערכת יחסי הגומלין בין החומרים השונים: ג’ינג (התמציות הטהורות), דם, נוזלי הגוף, ה- SHEN (הנשמה) וה- QI (צ’י).

טכניקות הבדיקה והאבחון מבוססות על דרך ההקשבה, התחברות והתבוננות במטופל. הקשבה לדבריו, למלים שנאמרות ולאלה שלא. לתנועות גופו. תשאול מקיף, מגע, אבחון לשון והחשוב – אבחון דופק. התהליך מצריך מודעות גבוהה מצד המטפל, חוכמת חיים, אינטואיציה פנימית, הקשבה, נתינה, סבלנות, ניסיון וידע. התייחסות אישית ואנושית אל האדם כמכלול, כיחידה אחת (נפש וגוף) ולא רק אל עצם הסימפטום או המחלה. גוף ונפש בריאים קשורים ותלויים האחד בשני.

שתפו

מאמרים ומחקרים נוספים

תרצו לקבל תכנים ועדכונים
של הקרן על שם משפחת מנשה?

השאירו כאן את כתובת המייל שלכם והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן