מיקרוביום / פוקה ישראל

(במסגרת שיתוף הפעולה של הקרן על שם משפחת מנשה עם פוקה ישראל, אנו שמחים להביא בפניכם את התוכן שלהלן.)

מיקרוביום 

למרות שאנחנו נוטים לחשוב על עצמנו כעל אורגניזם יחיד, הגוף שלנו מכיל מיליוני אם לא טריליוני חיידקים, וירוסים ופטריות מיקרוסקופיים שביחד ידועים כמיקרוביום האנושי. חיידקים אלו נמצאים בכל איבר בגופנו אבל קבוצותיהם הגדולות ביותר נמצאות על העור ובמעי שלנו. למעשה כמות החיידקים שנמצאת בגופנו גדולה מכמות התאים האנושיים ומשקלה בערך זהה למשקל המוח האנושי. יחד, הם פועלים כמו ״איבר״ נוסף ותומכים בפעילויות רבות בגוף. היום מדענים מאמינים שאנחנו נחשפים לחיידקים ומתחילים לבנות את המיקרוביום שלנו עוד ברחם אימנו. המיקרוביום האנושי מתפתח איתנו, כך שיוכל לתמוך בנו בצורה אופטימלית בשלבים השונים בחיינו . למעשה, מגוון שונה של חיידקים נמצא באנשים שחיים באזורים גיאוגרפים שונים, צורכים מזון שונה, בעלי תרבות שונה וגילאים שונים.

מיקרוביום ומערכת העיכול

מערכת העיכול שלנו היא המערכת העשירה ביותר בחיידקים בגופנו. אוכלוסיית חיידקי המעי נקראת ״אנטרוטיפ״ והיא שונה מאדם לאדם ללא קשר לגנטיקה אלא להשפעות סביבתיות. כשאוכלוסיית חיידקי המעי שלנו בריאה ומגוונת, היא מסוגלת להתמודד בצורה טובה יותר עם לחצים בסביבתה. לחצים אלו מגיעים בדמות האוכל והשתייה שאנחנו צורכים, כמות הלחץ שאנחנו נמצאים בה ועוד לחצים סביבתיים כגון זיהום אוויר למשל. כשאוכלוסיית חיידקי המעי שלנו לא מסוגלת להתמודד עם לחצים אלו, אנו עלולים לחוות בעיות כמו נפיחות, תסמונת המעי הרגיז, כולסטרול גבוה, קושי בירידה במשקל, מצב רוח ירוד ועוד. לכן לאיזון אוכלוסיית המיקרוביום וגיוונה חשיבות עליונה בתוכנית ההתמודדות בבעיות רבות בגופנו.

איזון וגיוון המיקרוביום

צריכת אוכל מגוון ואורגני – תהליכי העיכול של מזונות שונים דורשים התפתחות של חיידקים שונים ולכן צריכה של סוגים שונים של אוכל יכולה לתרום לגיוון חיידקי המעי. חשוב לציין שמזון קונבנציונלי (לא אורגני) יכול לגרום לפעילות הפוכה מכוון שרב חומרי ההדברה נועדו להרוג חיידקים, אלו גם יכולים לפגוע במיקרוביום שלנו.

צריכת אוכל מותסס – אוכל מותסס כמו למשל חמוצים, קימצ׳י וקפיר הוא עשיר במיוחד בפרוביוטיקה (חיידקים טובים) ותומך באיזון וחיזוק המיקרוביום.

הפחתת הצריכה של מזון מתועש וסוכר – אלו מקשים על תפקוד מערכת העיכול שלנו ולכן גם על חיידקי המעי. בנוסף הם עלולים לגרום לחוסר איזון ולגידול אוכלוסיית חיידקים שפוגעת בחיידקי המעי.

 

 

 

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך

תרצו לקבל תכנים ועדכונים
של הקרן על שם משפחת מנשה?

השאירו כאן את כתובת המייל שלכם והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן